21 feb. 2007

Grundantaganden



Jesper Johansson, aka Jeo aka Jerka aka Jeppo, Jonas Rydberg aka Jonna aka Silverräven och så jag Marco, plattfoten, aka Macke, vi satte igång med hela Softglukonceptet i ettan eller tvåan på gymnasiet. Jonas skulle fixera en blyertsteckning men sprayade den med mjuklim av misstag. Därav titeln.
De numren innan Softglu 9 är en historia för sig, kanske kommer den aldrig att berättas utan förgås i dunkelhet? Kanske är det bäst.
Här är iallafall historien om nummer 9, sa jag det?
Softglu aka Sorre.
Jag tror att vi hade gått ut gymnasiet allihopa. Jag bodde i Göteborg, Jesper på korridor i Karlstad (ovanför Sunkhaket Jäger) och Jonas pluggade väl även han i Karlstad men bodde i Kristinehöla.

Vi satt på studentrummet hanses, Jeppes alltså. När jag var på besök i KD. Glimtar av Anders Fall, ännu en klasskamrat (och implicit bidragsgivare till Softglu inkognito) och glimtar av Jakob.

Merparten av oss skulle senare återförenas i Göteborg men nu bodde vi alltså som Softglu-särbosar och arbetet med fansinet var sporadiskt och slarvigt. Gjort på billigt kopieringspapper.

Skumt är även att denna bild, omslaget, kommer först, för det var den vi gjorde sist.
Vill också påpeka att det aldrig funnits någon sidnumrering för SG9, det enda vi själva vetat om är omslaget och
mittuppslaget. Sedan har det liksom flutit.

Okej...Själva ramen och loggan o killen i mitten med slangarna på pallen har jag gjort. Jonas har gjort minst som vanligt, men snyggt: Den där wickermannen. Den där rutan med myran är Jespers och föreställer en naken karl som satt sig i en myrstack. (från ett foto).

Att tidnngen kostade fem kronor är ju lite anmärkningsvärt med tanke på att den är 60 sidor tjock.
Vi tog det beslutet tidigt, att det inte skulle kosta något. Det var nog bra, då fick vi ha innehållet för oss själva.

Jag tror vi började med fansinet 1996 eller 97, det tog alltså flera år att göra.

1 kommentar:

Anonym sa...

simply dropping by to say hi